Zó lang duurt een burn-out gemiddeld
17320
post-template-default,single,single-post,postid-17320,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,transparent_content,qode-theme-ver-16.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Zó lang duurt een burn-out gemiddeld

Als je op een dag niet meer kunt werken omdat je hoofd overstroomt, je niet meer kunt slapen omdat je ligt te piekeren en je je constant uitgeput voelt… Trek dan aan de bel.

Want tegenwoordig komen burn-outs steeds meer voor, en ook zeker bij jongere mensen. Zo ook studenten: zij hebben steeds meer last van wat ze meemaken. Voor hen ligt de lat om te presteren en veel te bereiken in hun leven vrij hoog.

Gemiddeld duurt een burn-out 242 dagen. Dat is niet mis: zo’n 8 maanden, ongeveer. Symptomen van een burn-out? Niet kunnen slapen, wakker liggen ‘s nachts en pieken over het werk en niet in slaap kunnen vallen. Ook het gevoel hebben dat je hoofd vol zit en dat je nergens echt aan toekomst hoort erbij. Als je dagelijks met veel tegenzin en weinig energie aan je werkdag begint, kun je beter even goed op jezelf letten.

Het beste wat je kunt doen, als je er al een beetje last van hebt: monotask. Ofwel; doe nog maar één ding tegelijk. Prop niet meer acht afspraken op één dag. Ga niet én sporten, én koken, én met vriendinnen koffie drinken, én met je liefde wijntjes drinken op één avond. Focus je op een taak en laat het daarbij. Je hoeft niet tig dingen tegelijk te doen.

Bron: Volkskrant