De nieuwe ‘Dry January’: een maand zonder suiker
17251
post-template-default,single,single-post,postid-17251,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,transparent_content,qode-theme-ver-16.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

De nieuwe ‘Dry January’: een maand zonder suiker

Alcoholische versnaperingen: de dag daarná voel je aan je lijf hoe slecht ze eigenlijk voor je zijn. En dan wil je nooit meer. Of in ieder geval een maandje niet. Maar er is een nieuwe trend.

Tegenwoordig zijn we massaal bezig met gezond eten, wat als het té erg doorslaat Orthorexia heet.

Hip en healthy
Maar af en toe wat minder suiker eten: het zou je lichaam volgens  vele diëtisten een boost geven. Vandaar de nieuwe trend: een maand geen suiker. Weer eens wat anders dan de normale ‘Dry January’ of ‘Sober October’.

Toch  is ‘t lastiger dan je misschien denkt, want suiker zit écht in heel veel producten. Volgens The New York Times wordt er vaak teveel gelet op vetten en vetvrije producten om af te vallen, maar is suiker de boosdoener. “In voorverpakte broodje bijvoorbeeld: er zitten  meer ingrediënten in dan in een gemiddelde scheikundeles worden uitgelegd.  Maar ook granola is verraderlijk. ‘t Gaat vaak om de dingen waarvan je ‘t niet doorhebt.”

Zo werkt ‘t
Wil je beginnen met een maandje zonder suiker? Doe je mee met de hippe Dry January 2.0? Dit zijn volgens de Amerikaanse krant de regels. Suikers die in vruchten zitten of in andere natuurlijke producten, zoals groenten of zuivel, die mogen gewoon. Maar verder voeg je zelf nérgens suikers toe. Nee, dus ook geen honing. Let bij het kopen van producten op de woorden die eindigen met -ose. En diet drankjes of sapjes: liever niet.  Nou ja, je snapt  zelf ook waar je op moet letten. Eet natuurlijk, kook vers en neem bijvoorbeeld noten of magere yoghurt als snack. Na een maand voel je je een ander mens.

Bron: The  New York Times